Sport i rekreacja

Przystań Sportów Wodnych Szkoły Mistrzostwa Sportowego

Pełna nazwa Inwestycji:
Przystań Sportów Wodnych Szkoły Mistrzostwa Sportowego

Zgłaszający:
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Toruniu
ul. gen. J. Bema 23/29
87-100 Toruń

Inwestor:
Gmina Miasta Toruń
ul. Wały gen. Sikorskiego 8
87-100 Toruń

Generalny wykonawca:
Prefabet Białe Błota
ul. Betonowa 1
86-005 Białe Błota

Projektant:
Biuro Projektowe Geotechnika
Projektant: Karolina Nowaczyk
(Wstępna koncepcja – Strzelecki Biuro Architektoniczne)

Okres prac:
od sierpień 2015 r. do listopad 2016r.

Lokalizacja:
ul. ks. J. Popiełuszki 1-3
87-100 Toruń

Wartość inwestycji:
ok. 10 mln zł (brutto)

 

Wstępną koncepcję architektoniczną budynku bazy treningowej przygotowała pracownia Strzelecki Biuro Architektoniczne, natomiast na etapie realizacji projekt został opracowany przez Karolinę Nowaczyk z Biura Projektowego Geotechnica Urszuli Paderewskiej. Standard obiektu i bogata infrastruktura pozwalają, oprócz bieżącego szkolenia sportowców toruńskich, organizować obozy i szkolenia o zasięgu wojewódzkim i krajowym.

Na poprzednim etapie zagospodarowany został teren rekreacyjny na Błoniach Nadwiślańskich, gdzie powstał plac zabaw, siłownia zewnętrzna, boiska do siatkówki plażowej, plaża, a także miejsce biwakowe. Wzdłuż brzegu Wisły zbudowano alejki spacerowe i zainstalowano ławki. Bliskość toruńskiej Starówki sprawia, że jest to dziś jedno z ulubionych miejsc spacerowych torunian i turystów odwiedzających nasze miasto.

 

Nowa baza treningowa

Budynek bazy treningowej Szkoły Mistrzostwa Sportowego to inwestycja, na którą z niecierpliwością oczekiwała cała społeczność wioślarska. Należy podkreślić, że Toruń ma niezwykle bogate tradycje, jeżeli chodzi o wioślarstwo – z Torunia pochodzi wielu olimpijczyków, w tym medalistów igrzysk. Bez wątpienia ci młodzi ambitni sportowcy zasługiwali na przyzwoite zaplecze treningowe.

Wstępną koncepcję architektoniczną przygotowała pracownia Strzelecki Biuro Architektoniczne, natomiast na etapie realizacji projekt został opracowany przez Karolinę Nowaczyk z Biura Projektowego Geotechnica Urszuli Paderewskiej.

Budynek dzieli się na część parterową, w której znajdują się hangary na łodzie wioślarskie i żeglarskie szkutnie, basen wioślarski, doskonale wyposażona siłownia oraz ogólnodostępne pomieszczenia socjalno-sanitarne Mariny. W drugiej części budynku na trzech kondygnacjach mieszczą się biura, zaplecze sanitarne i szatniowe dla zawodników Szkoły Mistrzostwa Sportowego, a także pomieszczenia towarzyszące, jak sale odnowy biologicznej sportowców oraz sala konferencyjno-szkoleniowa wraz z zapleczem. W pomieszczeniach na II piętrze zostanie uruchomiona Przychodnia Sportowo-Lekarska. W budynku Mariny swoje siedziby mają Toruński Okręgowy Związek Żeglarski i Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Oczywiście całość obiektu przystosowana jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Żadne pomieszczenie nie ma progów, a na I i II piętro można wjechać windą dostosowaną do przewozu niepełnosprawnych.

Standard obiektu i bogata infrastruktura pozwalają, oprócz bieżącego szkolenia sportowców toruńskich, organizować obozy i szkolenia o zasięgu wojewódzkim i krajowym.

Gabaryty, jak i bryła obiektu – zdecydowanie rozczłonkowana, z wyraźnym oddzieleniem hangarów od części biurowo sanitarnej – nawiązują do pozostałych budynków znajdujących się w sąsiedztwie, głównie hoteli. Jednokondygnacyjne bryły hangarów przenikają się z częścią wyższą. Całość sprawia imponujące wrażenie, szczególnie od strony Wisły, i wkrótce może stać się jedną z wizytówek Torunia.

 

Przystań to nie tylko wioślarstwo

Zaplecze Mariny przygotowane jest z myślą o przyjmowaniu gości z zewnątrz i obsłudze ruchu turystycznego na Wiśle. Istnieje możliwość zacumowania łodzi, skorzystania z infrastruktury socjalnej. W budynku Mariny oprócz sanitariatów znajduje się wyposażona kuchnia, pralnia z suszarnią, z której mogą korzystać goście. Na przyległym terenie istnieje możliwość rozbicia namiotów, jak również zaparkowania camperów i przyczep campingowych.

Na wyposażeniu Mariny są żaglówki typu „Puck” z możliwością dodatkowego wynajęcia silników o mocy 4 KM, motorówki z silnikiem o mocy 50 KM, łódź żaglowo-wiosłowa DZ z silnikiem 15 KM. Umożliwia to organizowanie rejsów turystycznych po Wiśle. Spodziewamy się sporego zainteresowania rejsami pomiędzy toruńskimi mostami. Podziwianie toruńskiej Starówki z łodzi to niezapomniana atrakcja dla turystów. Stanowić to może również ciekawą propozycję dla torunian chcących aktywnie i niebanalnie spędzić czas wolny. Infrastruktura i posiadany sprzęt pozwoli również uatrakcyjnić organizowane w tym miejscu coraz częściej imprezy rekreacyjno-sportowe. Docelowo planujemy szkolenie dzieci i młodzieży z wykorzystaniem posiadanego sprzętu.

Inwestycja ta niewątpliwie wpisuje się w szereg działań mających na celu przywrócenie Wisły szeroko pojętej żegludze. Dzięki takim obiektom, gdzie żeglarze będą mogli zatrzymać się po drodze do Gdańska, będzie można na nowo odkryć naturalne bogactwo, jakim bez wątpienia jest Wisła. Obchodzony właśnie Rok Rzeki Wisły daje tym działaniom dodatkowy impuls. Należy pamiętać, że to w Toruniu zawarto Pokój Toruński, na mocy którego „uwolniono” żeglugę na Wiśle. Rozpoczął się wówczas ponad 300-letni tzw. Złoty Okres żeglugi wiślanej. Potęga Torunia przez długie lata oparta była właśnie na możliwości nieskrępowanej żeglugi po Wiśle. Dlatego i teraz Toruń powinien odgrywać istotną rolę w przywracaniu tych tradycji. Budowa Mariny to jeden z elementów strategii powrotu Torunia na żeglarską mapę Polski.

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • Powierzchnia zabudowy: 1972 m2
  • Powierzchnia użytkowa: 2112,39 m2
  • Powierzchnia garażowa hangarów: 979,85 m2
  • Kubatura: 15238,4 m3
  • Wysokość maksymalna budynku: 11,96 m
  • Kąt nachylenia połaci dachowej, płaskie i spadowe: 5° i 10°